Veien til et friskere liv!

Lagt ut av
Mary-Janne Nystøl, på vei til å bli ernæringsterapeut
Mary-Janne Nystøl, på god vei til å bli en dyktig ernæringsterapeut

Etter et liv fylt med plager og lite energi, la for ti år siden Mary-Janne om kostholdet sitt. Etter dette har hun også studert til både kostholdsveileder og ernæringsterapeut ved Tunsberg Medisinske Skole. Hun har nå fått kunnskapen som trengs for å hjelpe også andre mennesker til et sunnere, friskere og bedre liv. Møt jenta som fant livsglede i riktig kosthold og kosttilskudd.

Siden du har valgt å jobbe som ernæringsterapeut, kan du fortelle hva kosthold og tilskudd betyr for deg?
Kosthold og tilskudd for meg er veien til god helse. I det legger jeg følelsen av å kjenne seg frisk og ha mye energi, samt livsglede. Jeg la om kostholdet for 10 år siden etter å hatt lite energi og plager hele livet. Jeg kom over en reportasje med Gunvor Hals, der hun fortalte at hennes sønn hadde blitt frisk av et kosttilskudd. Jeg kontaktet henne samme dag og fikk vite hvordan jeg skulle gå frem for å få vitaminene inn til Norge. Jeg måtte selvsagt til med registreringsfritak fra legemiddelverket pga ”høye doser” med vitaminer og mineraler. Jeg fikk beskjed om å kutte ut melkeprodukter, sukker, gjær og hvetemel i første omgang og ta store doser kosttilskudd. Etter kort tid merket jeg at jeg var på vei mot noe bra. Jeg fikk etter hvert et helt nytt liv. Så kosttilskudd og et godt kosthold betyr alt for meg, og er en helt naturlig del av hverdagen.

Hvorfor valgte du å jobbe som ernæringsterapeut?
Jeg har valgt å jobbe med kosthold og ernæring fordi jeg brenner for hva mat og tilskudd gjør med kropp og sinn. Jeg ønsker å hjelpe andre mennesker som har plager og sykdommer til et bedre liv. Jeg har jo selv kjent hvor viktig et godt kosthold som består av naturlig, næringsrik mat, og tilskudd er, og vil gjerne dele budskapet og lærdommen med andre som ønsker det. De aller fleste får ikke i seg nok næring gjennom maten de spiser – selv om de gjerne tror de gjør det og at de spiser sunt. Jeg har lyst til å bidra til å gjøre folk mer bevisste på hva de putter i seg.

Du gjennomførte klinikkdriftkurset hos oss også. På hvilken måte mener du at som ernæringsterapeut får utbytte av dette kurset?
Jeg startet opp enkeltpersonforetak (EPF) i februar i år. Jeg har kontor på en klinikk sammen med en osteopat og en akupunktør. Så for min del har kurset vært helt suverent. Her har jeg kunnet sette meg mer inn i lover og regler, og det har vært svært nyttig. Jeg føler meg tryggere på alt nå. Så jeg vil si jeg har hatt stort utbytte av kurset. Jeg tok meg ikke tid til å sette meg inn i annet enn det helt nødvendige da jeg startet opp i vinter, men nå måtte jeg heldigvis det, så jeg har lært mye mer enn jeg kunne tidligere. Det har vært en veldig grei og kortfattet informasjon om det vi må tenke mest på når vi starter opp for oss selv.  Så jeg er glad for at Klinikkdrift nå også er lagt inn i Ernæringsterapistudiet.

Hva tror du skal til for å lykkes som ernæringsterapeut?
Det er mange faktorer som spiller inn. Det å kunne møte mennesker og tilpasse seg de forskjellige typer pasienter vi får er viktig. En må kunne håndtere pasienter for å opparbeide seg et godt rykte for å kunne lykkes, det er en forutsetning, hvis ikke er en sjanseløs. Det er mange aktører på markedet, så en må finne sin nisje. Jeg tror også det å tenke samarbeid med andre kan være lurt. Det kan nok være vanskelig å overleve kun som terapeut i begynnelsen, så det kan være nødvendig å jobbe på flere arenaer. Da tenker jeg blant annet på å holde kurs og foredrag om kosthold, for eksempel for skoler, bedrifter og kanskje forskjellige idrettslag. En ide kan være å følge pasienter på dagligvarebutikken for å handle. Her kan de lære å lese innholdsfortegnelsen på matvarer, og vise de hvilke matvarer de bør velge og hvorfor. Jeg tilbyr også matintoleransetester og opplever at mange gjerne vil teste seg, for å lettere kunne komme i gang med en kostomlegging. En må også huske på verdien av markedsføring og det å synes i markedet. Kanskje ha en hjemmeside eller en blogg – og være synlig på andre sosiale medier.

Hvordan vil du som terapeut forholde deg til kroppsfokuseringen som det blir snakket så mye om?
Jeg synes generelt ikke noe om at den ytre kroppen skal fokuseres så mye på som den blir i dag. Jeg er opptatt av sunnhet og god næring. Det er viktig å tilføre kroppen vår det den trenger for å holde seg sunn og frisk – både fysisk og mentalt. Mennesker er generelt gode til å snakke seg ned, vi gir sjelden ros til oss selv. Jeg er glad i Oppsnakk! Det er å si gode, positive, rosende ord til seg selv – helst høyt – om det en er god på, fornøyd med og i tillegg det en gjerne VIL bli bra på, og kjenne at en virkelig mener det. Ofte er det slik at det vi sier til oss selv, hadde vi aldri ville sagt til noen andre! Så her er det alltid noe å jobbe med! Dette med anerkjennelse kan være litt vanskelig i starten for mange, men det bare å øve!:)

Personlig tenker jeg mer på hvordan det ser ut på innsiden av kroppen og for min del handler det om å ha fokus på det. Reparere og styrke kroppen med næringsrik, tilpasset mat og riktige tilskudd, sørge for stabilt blodsukker og god fordøyelse. I tillegg kommer også individuelt tilpasset mosjon/trening. Det er det vi lærer på Tunsberg. Med mine pasienter legger jeg vekt på dette, og i tillegg kommer jeg som sagt inn på det mentale, måten vi tenker på, litt om reaksjonsmønsteret vårt og hvilke mål pasienten har. Får en jobbet litt med dette vil ting som oftest endre seg på sikt, selv om det også er viktig å innse at en ikke kan hjelpe alle..
Mary-Janne Nystøl, student Ernæringsterapi og gjennomført kurs i klinikkdrift

Legg inn en kommentar